diumenge, 11 de gener del 2015

PRESENTACIÓ DEL CAS SOBRE EL PROPI APRENENTATGE I HISTÒRIA COMPLETA



CAS 1: PRESENTACIÓ DEL PROPI CAS D’APRENENTATGE

CAS 1: EL PROPI PROCÉS D’APRENENTATGE
Síntesis destacant l’aprenentatge que es pretén
Al llarg del present semestre he cursat l’assignatura Noves Tecnologies de la informació i la comunicació en l’educació. Un dels objectius bàsics d’aquesta és fer adonar a l’alumnat del seu propi procés d’aprenentatge, a partir de l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), de la reflexió, de l’autoavaluació i de l’avaluació entre iguals. Els continguts inicials giren al voltant dels conceptes de ciència, tecnologia i societat, i de la relació que s’estableix entre ells. Es planteja a l’alumne que faci ús de la tecnologia educativa a fi de promoure el seu aprenentatge significatiu  i el seu canvi conceptual.
ÍNDEX
CONTINGUT
OBSERVACIONS
Context general
Experiència en ensenyament
9 anys

Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Nivell d’usuària.
Ús habitual en el meu àmbit laboral, com estudiant de la UOC, i a nivell personal.

Tipus d’escola
Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Localització del centre
Universitat a distància

Connexió
Internet

Localització dels recursos tecnològics
A casa
Llocs amb connexió a Internet

Professor
Manel Aguirre Raya

Situació sòcio-econòmica dels alumnes
No s’especifica

Context de la història o cas
Nivells dels alumnes
Estudiants universitaris
Llicenciatura de 2n cicle

Àrea / Unitat
Noves tecnologies de la informació i la comunicació en l’educació

Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Activitat d’avaluació continuada (AC) nº1: Autoavaluació inicial (qüestionari i mapa conceptual) i creació del blog.
AC nº2: Debat sobre CTS
AC nº3: Informe de síntesi a partir de la creació d’un nou mapa conceptual.
AC nº4: Memòria del Projecte TIC i aprenentatge significatiu.

Nivell d’aprenentatge esperat
Conèixer els conceptes de CTS i les relacions entre ells.
Conèixer les diverses conceptualitzacions, els límits i marcs d’actuació de la Tecnologia Educativa.
Reflexionar sobre l’ús de les TIC en els processos d’ensenyament i aprenentatge, d’acord amb les característiques de la societat actual.
Valorar l’ús de les TIC com a suport efectiu de la construcció del coneixement en l’alumnat, en el seu aprenentatge significatiu i en el seu canvi conceptual.

Tipus d’activitat
Seguiment i participació al fòrum i a la web de l’aula.
Estudi dels materials de l’assignatura.
Debats.
Elaboració de mapes conceptuals.
Aplicació de les TIC.
Disseny i aplicació del Projecte “TIC i aprenentatge significatiu”.
Autoavaluació i avaluació entre companys.

Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Ordinador amb connexió a Internet.
Programa Cmap Tools.
Programa de processador de textos Microsoft Word.
Programa d’edició d’imatges.

Raó per la qual la fa servir
Per dur a terme les activitats d’avaluació continuada que l’assignatura requereix.

Naturalesa de les activitats
Partir dels coneixements previs.
Fer adonar que són insuficients.
Promotores de l’aprenentatge significatiu i del canvi conceptual amb la mediació de les TIC.

Dificultats trobades
Diverses. Al principi de cada activitat he tingut una gran sensació d’inseguretat, de no saber què havia de fer ni per on començar. L’ajut dels companys en aquest sentit ha estat indispensable.
D’altra banda he tingut les dificultats pròpies de cursar la UOC i compaginar-ho amb la meva vida de mare, mestra, parella, amiga... però amb aquestes ja hi comptava!

Ajuda / Col·laboració emprada
El consultor i els meus companys i companyes de l’aula.

Rol del professor
Mediador del nostre procés d’aprenentatge.

Rol de l’estudiant
Actiu, constructor, col·laborador.

Resultats
Observacions
Aquesta assignatura requereix molt treball, esforç i capacitat d’adaptació. Tanmateix, considero que aquest treball i esforç és directament proporcional al grau de coneixement del propi procés d’aprenentatge personal. És a dir, el treball dut a terme al llarg d’aquests mesos, m’ha permès aprendre sobre com aprendre. Aquesta competència, tan necessària en la societat actual, del coneixement i la informació, i que professionalment intento desenvolupar en el meu alumnat.

Avaluació de l’aprenentatge
Autoavaluació, Avaluació entre iguals, Avaluació del consultor.

Lliçó apresa pel professor
A tall de resum: les TIC no esdevenen un recurs didàctic més, emprades en el context i amb les finalitats adequades, esdevenen mediadores de l’aprenentatge significatiu i del canvi conceptual en l’alumnat.







HISTÒRIA COMPLETA


Entrevistador: Gràcies per concedir-me part del seu temps per dur a terme aquesta entrevista. Està acabant el primer semestre de la UOC d’aquest curs, i vostè està cursant l’assignatura de Noves tecnologies de la informació i l’educació en la educació. Què em podria explicar al respecte d’aquesta assignatura?
Alumna:  Ha estat una tota una experiència, sincerament. Jo personalment vaig decidir matricular-me d’aquesta assignatura en la recta final dels meus estudis. M’havien dit que era una matèria difícil i que requeria molt treball i dedicació. I puc constatar que és així.
El primer que li diria és que és una assignatura molt diferent de la resta del pla d’estudis de l’assignatura. La metodologia no té res a veure amb les altres assignatures d’aquesta llicenciatura. És una avaluació continuada però la connexió entre totes les activitats és molt significativa. Hi ha un fil conductor absolutament clar des de l’activitat inicial fins la darrera. L’estudi dels materials, articles i mòduls, és indispensable però amb això no hi ha prou. Els materials esdevenen únicament el punt de partida. A partir d’aquí el seguiment del fòrum, les aportacions dels companys, les qüestions que planteja el consultor per fer-nos reflexionar... són fonamentals per anar elaborant les diferents tasques encomanades.

Entrevistador: Has de tenir un determinat nivell de competència digital per poder-la dur a terme?
Alumna: Aquesta és un altre dels aspectes que m’ha sorprès d’aquesta assignatura. Jo tenia la idea de que es tractaria d’una assignatura de continguts fonamentalment tecnològics. M’imaginava que les activitats serien del tipus: fes un blog, posa-li un determinat format un determinat nombre d’etiquetes...., treballar amb diferents programes... Ara sé que el que jo esperava d’aquesta assignatura era un enfocament més propi de la tecnologia “en” l’educació, centrada en els mitjans, i allunyat de la conceptualització actual, que entén la tecnologia educativa com el disseny, aplicació i avaluació d’activitats d’ensenyament i aprenentatge que empren la tecnologia per promoure l’aprenentatge significatiu en l’alumnat                                     
Per tant, i tornant a la pregunta que em fa, el nivell de competència digital que es requereix no és el més important per poder desenvolupar bé l’assignatura. Està clar que cal tenir un nivell d’usuari adequat però crec que el que és realment necessari és tenir una actitud positiva envers els mitjans tecnològics. Em refereixo a provar, a cercar, a “remenar”, a intentar-ho.... Hi ha companys i companyes que són uns grans experts i una gran ajuda en aquest sentit. Jo m’he deixat ajudar molt...

Entrevistador: Aleshores no ha après a utilitzar més recursos tecnològics per a la seva futura pràctica professional?
Alumna: Sí i no. He canviat la meva perspectiva sobre l’ús d’aquests recursos des del punt de vista de la pràctica psicopedagògica i docent. M’he adonat de que les TIC són generadores d’aprenentatge significatiu per als alumnes si són pensades, aplicades i combinades amb els recursos mediadors corresponents a tal efecte.

Entrevistador: Quins són doncs els continguts de l’assignatura?
Alumna: Els processos d’ensenyament i aprenentatge significatiu, i el paper de la tecnologia en aquest sentit. També hem treballat sobre els conceptes de Ciència, Tecnologia, Societat, Tecnologia educativa, i la relació entre ells. Però fonamentalment hem aprofundit en la naturalesa cognitiva de les activitats que generen aprenentatge significatiu i canvi conceptual en l’alumnat.

Entrevistador: Vostè i els seus companys d’aula deuen haver experimentat un canvi conceptual en relació als continguts de l’assignatura...
Alumna: I tant! I el més important és que hem estat conscients d’aquest canvi, del propi procés d’aprenentatge que hem dut a terme i també del de molts dels nostres companys.

Entrevistador: I un com s’adona de que està aprenent?
Alumna: Aquesta és una pregunta molt interessant tenint en compte que som futurs psicopedagogs i psicopedagogues. Crec que l’autoavaluació, la comparació i la reflexió han esdevingut les estratègies bàsiques per ser conscients del propi aprenentatge. Al llarg de totes les activitats el consultor ens ha demanat una reflexió sobre els coneixements que anàvem assolint, i en aquest sentit hem pogut valorar el nostre canvi conceptual en relació als diferents continguts de l’assignatura.

Entrevistador: I quin tipus d’activitat ha hagut de dur a terme en aquesta assignatura?
Alumna: Han estat activitats diverses però, com ja he dit, contínuament requerien de reflexió personal, en relació al propi procés d’aprenentatge. Fins i tot en l’activitat de presentació als companys i companyes d’aula ho requeria!
Vam començar amb un qüestionari inicial d’autoavaluació sobre els conceptes de Ciència, Tecnologia i Societat, on vam incloure un mapa conceptual al respecte. Després vàrem participar en un debat molt interessant, en el qual hi havia diferents fils de conversa, i en que havíem d’argumentar i contrargumentar des d’una determinada postura teòrica, seguint el model de Toulmin. Un cop fet el debat, vam haver d’elaborar un mapa conceptual en relació als conceptes treballats, comparar-lo amb el nostre mapa inicial i redactar un informe de síntesi, sobre el nostre procés d’aprenentatge. Finalment, vam dissenyar, aplicar i avaluar un Projecte sobre les TIC i l’aprenentatge significatiu, del qual hem elaborat una Memòria. Hem creat un blog on compartir les nostres feines amb els nostres companys, i també hem presentat el cas del Projecte i el cas del nostre propi aprenentatge segons el model de casos Kite. Tot això acompanyat del seguiment al fòrum de l’assignatura que com ja he dit abans, és essencial.

Entrevistador: Ha parlat molt dels companys i companyes de l’aula, quin ha estat el paper del consultor?
Alumna: Actiu, molt actiu. Diria que l’assignatura està dissenyada de manera que crea una situació d’ensenyament i aprenentatge que requereix que tots els seus participants adoptin aquest rol actiu i constructiu per poder-la dur a terme. El consultor estava present sempre al fòrum, i ens ha ajudat amb els seus comentaris i missatges, tot i que haig de confessar que cada vegada que veia que teníem un missatge d’ ell, ja em temia que ens donava més feina... Bromes a part, m’agradaria destacar la proximitat del consultor. Sempre s’agraeix, i més tenint en compte el grau d’exigència de treball i esforç de l’assignatura.

Entrevistador: Què li diries a algú que encara no ha fet aquesta assignatura?
Alumna: Que hi ha molta feina, és cert. Que s’haurà de connectar diàriament a la web de l’aula. Que haurà de ser creatiu. Però que aprendrà molt. A mi m’ha passat. A partir d’aquí només espero poder-ho aplicar amb els meus alumnes, ara com a mestra, en la meva tasca diària, i en un futur no massa llunyà com a psicopedagoga.
Entrevistador: Moltes gràcies per la seva col·laboració i per compartir les seves experiències amb nosaltres!
Alumna: Moltes gràcies!












Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada