CAS 1: PRESENTACIÓ DEL PROPI CAS D’APRENENTATGE
CAS 1: EL PROPI
PROCÉS D’APRENENTATGE
|
|||
Síntesis destacant
l’aprenentatge que es pretén
|
|||
Al llarg del present semestre he
cursat l’assignatura Noves Tecnologies
de la informació i la comunicació en l’educació. Un dels objectius bàsics
d’aquesta és fer adonar a l’alumnat del seu propi procés d’aprenentatge, a
partir de l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), de
la reflexió, de l’autoavaluació i de l’avaluació entre iguals. Els continguts
inicials giren al voltant dels conceptes de ciència, tecnologia i societat, i
de la relació que s’estableix entre ells. Es planteja a l’alumne que faci ús
de la tecnologia educativa a fi de promoure el seu aprenentatge significatiu i el seu canvi conceptual.
|
|||
ÍNDEX
|
CONTINGUT
|
OBSERVACIONS
|
|
Context general
|
|||
Experiència en
ensenyament
|
9
anys
|
||
Experiència / Nivell
d’expertesa en l’ús de TIC
|
Nivell
d’usuària.
Ús
habitual en el meu àmbit laboral, com estudiant de la UOC, i a nivell
personal.
|
||
Tipus d’escola
|
Universitat
Oberta de Catalunya (UOC)
|
||
Localització del
centre
|
Universitat
a distància
|
||
Connexió
|
Internet
|
||
Localització dels
recursos tecnològics
|
A
casa
Llocs
amb connexió a Internet
|
||
Professor
|
Manel
Aguirre Raya
|
||
Situació
sòcio-econòmica dels alumnes
|
No
s’especifica
|
||
Context de la història o cas
|
|||
Nivells dels alumnes
|
Estudiants
universitaris
Llicenciatura
de 2n cicle
|
||
Àrea / Unitat
|
Noves
tecnologies de la informació i la comunicació en l’educació
|
||
Fites en la història
|
|||
Activitats
planificades a la sessió o unitat
|
Activitat
d’avaluació continuada (AC) nº1: Autoavaluació inicial (qüestionari i mapa
conceptual) i creació del blog.
AC
nº2: Debat sobre CTS
AC
nº3: Informe de síntesi a partir de la creació d’un nou mapa conceptual.
AC
nº4: Memòria del Projecte TIC i aprenentatge significatiu.
|
||
Nivell d’aprenentatge
esperat
|
Conèixer
els conceptes de CTS i les relacions entre ells.
Conèixer
les diverses conceptualitzacions, els límits i marcs d’actuació de la
Tecnologia Educativa.
Reflexionar
sobre l’ús de les TIC en els processos d’ensenyament i aprenentatge, d’acord
amb les característiques de la societat actual.
Valorar
l’ús de les TIC com a suport efectiu de la construcció del coneixement en
l’alumnat, en el seu aprenentatge significatiu i en el seu canvi conceptual.
|
||
Tipus d’activitat
|
Seguiment
i participació al fòrum i a la web de l’aula.
Estudi
dels materials de l’assignatura.
Debats.
Elaboració
de mapes conceptuals.
Aplicació
de les TIC.
Disseny
i aplicació del Projecte “TIC i aprenentatge significatiu”.
Autoavaluació
i avaluació entre companys.
|
||
Activitats de la història o cas
|
|||
Tecnologies
utilitzades
|
Ordinador
amb connexió a Internet.
Programa
Cmap Tools.
Programa
de processador de textos Microsoft Word.
Programa
d’edició d’imatges.
|
||
Raó per la qual la fa
servir
|
Per
dur a terme les activitats d’avaluació continuada que l’assignatura
requereix.
|
||
Naturalesa de les
activitats
|
Partir
dels coneixements previs.
Fer
adonar que són insuficients.
Promotores
de l’aprenentatge significatiu i del canvi conceptual amb la mediació de les
TIC.
|
||
Dificultats trobades
|
Diverses.
Al principi de cada activitat he tingut una gran sensació d’inseguretat, de
no saber què havia de fer ni per on començar. L’ajut dels companys en aquest
sentit ha estat indispensable.
D’altra
banda he tingut les dificultats pròpies de cursar la UOC i compaginar-ho amb
la meva vida de mare, mestra, parella, amiga... però amb aquestes ja hi
comptava!
|
||
Ajuda / Col·laboració
emprada
|
El
consultor i els meus companys i companyes de l’aula.
|
||
Rol del professor
|
Mediador
del nostre procés d’aprenentatge.
|
||
Rol de l’estudiant
|
Actiu,
constructor, col·laborador.
|
||
Resultats
|
|||
Observacions
|
Aquesta
assignatura requereix molt treball, esforç i capacitat d’adaptació.
Tanmateix, considero que aquest treball i esforç és directament proporcional
al grau de coneixement del propi procés d’aprenentatge personal. És a dir, el
treball dut a terme al llarg d’aquests mesos, m’ha permès aprendre sobre com
aprendre. Aquesta competència, tan necessària en la societat actual, del
coneixement i la informació, i que professionalment intento desenvolupar en
el meu alumnat.
|
||
Avaluació de
l’aprenentatge
|
Autoavaluació,
Avaluació entre iguals, Avaluació del consultor.
|
||
Lliçó apresa pel
professor
|
A
tall de resum: les TIC no esdevenen un recurs didàctic més, emprades en el
context i amb les finalitats adequades, esdevenen mediadores de
l’aprenentatge significatiu i del canvi conceptual en l’alumnat.
|
||
HISTÒRIA COMPLETA
|
Entrevistador:
Gràcies
per concedir-me part del seu temps per dur a terme aquesta entrevista. Està
acabant el primer semestre de la UOC d’aquest curs, i vostè està cursant
l’assignatura de Noves tecnologies de
la informació i l’educació en la educació. Què em podria explicar al
respecte d’aquesta assignatura?
Alumna:
Ha estat una tota una experiència,
sincerament. Jo personalment vaig decidir matricular-me d’aquesta assignatura
en la recta final dels meus estudis. M’havien dit que era una matèria difícil
i que requeria molt treball i dedicació. I puc constatar que és així.
El primer que li diria és que és
una assignatura molt diferent de la resta del pla d’estudis de l’assignatura.
La metodologia no té res a veure amb les altres assignatures d’aquesta
llicenciatura. És una avaluació continuada però la connexió entre totes les
activitats és molt significativa. Hi ha un fil conductor absolutament clar
des de l’activitat inicial fins la darrera. L’estudi dels materials, articles
i mòduls, és indispensable però amb això no hi ha prou. Els materials
esdevenen únicament el punt de partida. A partir d’aquí el seguiment del
fòrum, les aportacions dels companys, les qüestions que planteja el consultor
per fer-nos reflexionar... són fonamentals per anar elaborant les diferents
tasques encomanades.
Entrevistador:
Has de tenir
un determinat nivell de competència digital per poder-la dur a terme?
Alumna: Aquesta és un altre dels
aspectes que m’ha sorprès d’aquesta assignatura. Jo tenia la idea de que es
tractaria d’una assignatura de continguts fonamentalment tecnològics. M’imaginava
que les activitats serien del tipus: fes un blog, posa-li un determinat
format un determinat nombre d’etiquetes...., treballar amb diferents programes...
Ara sé que el que jo esperava d’aquesta assignatura era un enfocament més
propi de la tecnologia “en” l’educació, centrada en els mitjans, i allunyat
de la conceptualització actual, que entén la tecnologia educativa com el
disseny, aplicació i avaluació d’activitats d’ensenyament i aprenentatge que
empren la tecnologia per promoure l’aprenentatge significatiu en l’alumnat
Per tant, i tornant a la
pregunta que em fa, el nivell de competència digital que es requereix no és
el més important per poder desenvolupar bé l’assignatura. Està clar que cal
tenir un nivell d’usuari adequat però crec que el que és realment necessari
és tenir una actitud positiva envers els mitjans tecnològics. Em refereixo a
provar, a cercar, a “remenar”, a intentar-ho.... Hi ha companys i companyes
que són uns grans experts i una gran ajuda en aquest sentit. Jo m’he deixat
ajudar molt...
Entrevistador: Aleshores no ha après a
utilitzar més recursos tecnològics per a la seva futura pràctica
professional?
Alumna: Sí i no. He canviat la
meva perspectiva sobre l’ús d’aquests recursos des del punt de vista de la
pràctica psicopedagògica i docent. M’he adonat de que les TIC són generadores
d’aprenentatge significatiu per als alumnes si són pensades, aplicades i
combinades amb els recursos mediadors corresponents a tal efecte.
Entrevistador: Quins són doncs els
continguts de l’assignatura?
Alumna: Els processos
d’ensenyament i aprenentatge significatiu, i el paper de la tecnologia en
aquest sentit. També hem treballat sobre els conceptes de Ciència,
Tecnologia, Societat, Tecnologia educativa, i la relació entre ells. Però
fonamentalment hem aprofundit en la naturalesa cognitiva de les activitats
que generen aprenentatge significatiu i canvi conceptual en l’alumnat.
Entrevistador: Vostè i els seus
companys d’aula deuen haver experimentat un canvi conceptual en relació als
continguts de l’assignatura...
Alumna: I tant! I el més
important és que hem estat conscients d’aquest canvi, del propi procés
d’aprenentatge que hem dut a terme i també del de molts dels nostres
companys.
Entrevistador: I un com s’adona de que
està aprenent?
Alumna: Aquesta és una pregunta
molt interessant tenint en compte que som futurs psicopedagogs i
psicopedagogues. Crec que l’autoavaluació, la comparació i la reflexió han
esdevingut les estratègies bàsiques per ser conscients del propi
aprenentatge. Al llarg de totes les activitats el consultor ens ha demanat
una reflexió sobre els coneixements que anàvem assolint, i en aquest sentit
hem pogut valorar el nostre canvi conceptual en relació als diferents continguts
de l’assignatura.
Entrevistador: I quin tipus d’activitat
ha hagut de dur a terme en aquesta assignatura?
Alumna: Han estat activitats
diverses però, com ja he dit, contínuament requerien de reflexió personal, en
relació al propi procés d’aprenentatge. Fins i tot en l’activitat de
presentació als companys i companyes d’aula ho requeria!
Vam començar amb un qüestionari
inicial d’autoavaluació sobre els conceptes de Ciència, Tecnologia i
Societat, on vam incloure un mapa conceptual al respecte. Després vàrem
participar en un debat molt interessant, en el qual hi havia diferents fils
de conversa, i en que havíem d’argumentar i contrargumentar des d’una
determinada postura teòrica, seguint el model de Toulmin. Un cop fet el
debat, vam haver d’elaborar un mapa conceptual en relació als conceptes
treballats, comparar-lo amb el nostre mapa inicial i redactar un informe de
síntesi, sobre el nostre procés d’aprenentatge. Finalment, vam dissenyar,
aplicar i avaluar un Projecte sobre les TIC i l’aprenentatge significatiu,
del qual hem elaborat una Memòria. Hem creat un blog on compartir les nostres
feines amb els nostres companys, i també hem presentat el cas del Projecte i
el cas del nostre propi aprenentatge segons el model de casos Kite. Tot això
acompanyat del seguiment al fòrum de l’assignatura que com ja he dit abans,
és essencial.
Entrevistador: Ha parlat molt dels
companys i companyes de l’aula, quin ha estat el paper del consultor?
Alumna: Actiu, molt actiu.
Diria que l’assignatura està dissenyada de manera que crea una situació
d’ensenyament i aprenentatge que requereix que tots els seus participants
adoptin aquest rol actiu i constructiu per poder-la dur a terme. El consultor
estava present sempre al fòrum, i ens ha ajudat amb els seus comentaris i
missatges, tot i que haig de confessar que cada vegada que veia que teníem un
missatge d’ ell, ja em temia que ens donava més feina... Bromes a part,
m’agradaria destacar la proximitat del consultor. Sempre s’agraeix, i més
tenint en compte el grau d’exigència de treball i esforç de l’assignatura.
Entrevistador: Què li diries a algú
que encara no ha fet aquesta assignatura?
Alumna: Que hi ha molta feina,
és cert. Que s’haurà de connectar diàriament a la web de l’aula. Que haurà de
ser creatiu. Però que aprendrà molt. A mi m’ha passat. A partir d’aquí només
espero poder-ho aplicar amb els meus alumnes, ara com a mestra, en la meva
tasca diària, i en un futur no massa llunyà com a psicopedagoga.
Entrevistador: Moltes gràcies per la
seva col·laboració i per compartir les seves experiències amb nosaltres!
Alumna:
Moltes
gràcies!
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada