1.
¿Creus que el progrés en el coneixement
tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social?
Contesta clarament i justifica la resposta.
Crec que el progrés
en el coneixement tecnològic i científic d’un país està directament relacionat
amb el seu progrés econòmic i social en el sentit que l’afavoreix, però
malauradament no el garanteix. Els avenços en l’àmbit de la tecnologia i la
ciència suposen canvis que permeten optimitzar recursos i, en aquest sentit,
promouen el progrés econòmic i social. Tanmateix, aquests avenços sovint estan
molt lligats al poder econòmic i a l’amortització econòmica que la inversió en
el camp tecnològic i científic els pugui suposar. Un exemple clar en aquest
sentit és el de la indústria farmacèutica.
2.
¿Estàs d’acord en què la constant
fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat
ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?
Jo considero que la
neutralitat ideològica de les tecnologies està més a prop de la utopia que no
pas de la realitat, en tant que el model capitalista imperant en els anomenats
països desenvolupats, aquells que disposen del coneixement tecnològic, no ho
permet. Al darrere de la investigació i desenvolupament tecnològic i científic
sempre hi ha un objectiu econòmic, directa o indirectament. I molt més en la
situació actual de crisi econòmica en la qual la investigació i el
desenvolupament són bàsicament d’iniciativa privada.
3.
Expressa el teu grau d’acord: Tenir present
les Tecnologies de la
Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol
activitat d’ensenyament i aprenentatge és un requisit indispensable actualment.
Estic molt d’acord amb aquesta premissa perquè és coherent amb les
característiques de la societat actual. Els nostres alumnes són “nadius
digitals” en tant que estan immersos en un context en el qual les tecnologies
de la informació i de la comunicació estan sempre presents. En aquest sentit,
és necessari que les TIC formin part dels processos d’ensenyament i
aprenentatge.
4.
¿Quines són les causes que originen els
profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?
Els avenços tecnològics que han possibilitat l’accés al coneixement i a
la informació, així com les possibilitats de comunicació, la globalització
econòmica, l’arribada massiva de persones d’altres països, la diversificació social,
els canvis en les estructures familiars... serien algunes de les causes
principals dels profunds canvis multidimensionals dels darrers anys.
5.
Defineix en una frase la Tecnologia Educativa.
Digues quin és el seu objecte d’estudi.
La Tecnologia aplicada als processos d’ensenyament i aprenentatge. El
seu objecte d’estudi seria afavorir aquests processos.
6.
Posa un exemple de transmissió de coneixement
i un altre de construcció del coneixement .
Ensenyar als meus
alumnes els noms de les plantes típiques del bosc mediterrani és un exemple de
transmissió del coneixement.
Plantar diverses
llavors d’aquestes plantes en equips de treball cooperatiu, observar-les,
fer-ne un registre de seguiment, mesurar-les, dibuixar-les, passar-les de la
torreta a l’hort de l’escola, regar-les, comparar-les.... és un exemple de
construcció del coneixement.
7.
Expressa el teu grau d’acord amb la següent
afirmació i argumenta el perquè: “El context és part del coneixement que la
persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea".
Estic d’acord amb
aquesta afirmació. El context juga un paper fonamental en l’adquisició i
consolidació d’un coneixement ja que per sí mateix ens ofereix informació
valuosa. Crec que es podria relacionar amb l’aprenentatge significatiu en el
sentit que el context ens ajuda a connectar allò que ja sabem amb nous
aspectes.
8.
¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar
l’entorn de la UOC
a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció
Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una
idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges
visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a
algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i posar a un clic de distància altres mitjans
de comunicació teus...?
Quan em vaig
matricular a la UOC vaig personalitzar-ho poc: la signatura i el fons del meu
campus. Des d’aleshores no havia tornat a fer res. A partir de la presentació
estructurada que ens va proposar el consultor, he estat remenant una mica i
introduiré alguns canvis.
9.
Comptes amb els coneixements previs que el
Pla docent indica per poder ser eficaç durant el desenvolupament de
l’assignatura? Fins a quin punt? Pots instal·lar programari, iniciar
l’exploració de nou programari pel teu compte, gestionar arxius i comptes amb
una actitud positiva cap a web 2.0? Ets capaç de llegir en pantalla (buscar
paraules, fer servir l’índex amb hipervincles, moure’t en el document...? i
mantenir uns apunts digitals on acumulis la informació de diferents fonts?
Crec que disposo
dels coneixements més bàsics pel desenvolupament de l’assignatura. Sigui com
sigui, segur que me’n sortiré amb aquelles coses que potser no he fet fins ara.
Demanaré ajuda, cercaré informació... el que faci falta!
10. Situa’t
de 0 a 10
(0 gens d’acord 10 molt d’acord)
TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa
és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: 4
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i
consultors: 7
TC1) Els professionals de l’educació han de ser
competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del
coneixement : 6
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual
cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: 2
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: 9
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb
poc benefici personal: 3
TE1) La Tecnologia Educativa
per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: 5
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: 7
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts
als alumnes: 6
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: 7
MAPA DE CONCEPTES
1
11. Comenta
el teu grau de compromís en relació als coneixements previs que has
reflectit
en aquest document. Fins a quin punt creus que els defensaries davant
d’un tribunal? Creus que poden canviar els teus esquemes en un futur proper?
Ha hagut preguntes
que m’ha costat contestar perquè no tenia una opinió clara al respecte la qual
cosa m’ha fet adonar de que no disposo de gaires coneixements en aquest
sentit... Suposo que al llarg d’aquest semestre el treball d’aquesta
assignatura m’oferirà la possibilitat d’adquirir determinats coneixements que,
de segur, faran que més endavant la meva resposta a aquestes mateixes preguntes
sigui molt més adequada i argumentada. Segur que les defensaria millor davant
d’un tribunal al final del semestre que no pas ara...
Conclusions
Quines primeres impressions reps en realitzar aquesta
primera activitat?
El cert és que m’ha sorprès una mica aquest qüestionari inicial. En un
primer moment m’ha semblat difícil però quan m’he posat a fer-ho he pogut
constatar que era més senzill del que em semblava, i això m’ha animat.
Ha estat una mena d’activació dels coneixements previs d’un tema que al
llarg dels propers mesos aniré coneixent. El fet és que ha esdevingut un
exercici de reflexió personal interessant que podré consultar i comparar a
final del semestre. En aquest sentit aquesta activitat és una eina
d’autoavaluació que em permetrà valorar els coneixements adquirits al llarg del
treball de l’assignatura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada