dissabte, 18 d’octubre del 2014

SÍNTESI DEBAT "CTS" : ACTIVITAT 2



IDEA A DESTACAR:
La companya Nai Roca en una de les seves aportacions a la Carpeta-Debat “Tecnopart” fa referència a una interessant cita de Bauman (2007) ”Encara hem d’aprendre l’art de viure en un món sobresaturat d’informació. I també hem d’aprendre l’encara mes difícil art de preparar les properes generacions per viure en aquest món.”
Considero que aquest és un aspecte fonamental pel que fa a la relació entre els conceptes de tecnologia i societat que hem tractat al llarg d’aquest debat a través de les diferents carpetes. Les característiques de la societat actual, de la informació i del coneixement, atorguen un paper destacat al desenvolupament tecnològic. Els infants i joves dels nostres dies són nadius digitals, en conseqüència tan necessari és educar-los en l’ús adequat de les tecnologies, com utilitzar les tecnologies per educar-los. Aquesta idea, doncs, cerca l’equilibri entre els dos bàndols, tecnodeterminista i sociodeterminista. Vull destacar que m’ha suposat cert esforç centrar-me únicament en els aspectes defensats per la concepció sociodeterminista a l’hora de fer les meves aportacions, tal i com em corresponia, ja que el propi debat ens ha mostrat la conveniència d’un plantejament més interactiu de la relació entre tecnologia i societat en la línia que exposa l’article de Domènech i Tirado (2002) en relació a que els determinismes, tècnics o socials, ofereixen una concepció excessivament separada entre tecnologia i societat, poc ajustada a les característiques i necessitats de la societat actual.

VALORACIÓ PRÒPIA:
He fet tres aportacions en el debat, defensant la postura sociodeterminista: una a la carpeta “Tecnopart” i dues a la carpeta “Relació CTS”, en relació al documental “El León Dormido”.
Pel que fa a l’estructura dels missatges, he seguit el model d’argument de Toulmin, tot respectant els aspectes formals que es demanaven: color del text, premisses i idees més importants subratllades, i tesi defensada en negreta. En tots tres missatges he detallat la Biografia i Webgrafia consultades.
He seguit diàriament el debat, les meves participacions han estat espaiades en el temps, i s’han organitzat en forma d’argumentació (missatge de 5/10/14, carpeta “Tecnopart”, tema: El respecte al part natural com a procés natural humà), i de contraargumentació (missatge de 8/10/14, carpeta “Relació CTS”, tema: Re: FIl León Dormido – resposta a Raquel Magraner, i missatge de 12/10/14, tema: Re: Fil El León Dormido – resposta a Ainhoa Vilalta).

VALORACIÓ DE DOS COMPANYS:
Del bàndol sociodeterminista destaco les aportacions de la companya Nai Roca a la carpeta “Tecnopart” ja que considero que ha fet unes reflexions molt adequades i ben argumentades sobre determinades conseqüències socials que suposa el desenvolupament tecnològic dels nostres dies.
Del bàndol tecnodeterminista destaco les aportacions de la companya Laia Serentil a la carpeta “Relació CTS”, perquè ha defensat la importància de la tecnologia en la societat actual tot fent referència a determinats aspectes crítics de la relació tecnologia-societat.

Bibliografia
-   Cabero, J. (2003). Educació i tecnologia: fonaments teòrics. En Cabero, J. i Jonassen, D. Noves tecnologies de la informació i la comunicació en educació. (pp. 1-95). Barcelona: UOC
-    Domènech, M; Tirado, F.J. (2002). Ciència, tecnologia i societat: nous interrogants per a la psicologia. http://www.uoc.edu/web/cat/art/uoc/domenech- tirado0302/domenech-tirado0302.html [consultat: 17-10-2014]

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada