IDEA A DESTACAR:
La companya Nai Roca en una de les seves aportacions a la Carpeta-Debat
“Tecnopart” fa referència a una interessant cita de Bauman (2007) ”Encara hem d’aprendre l’art de viure en un món
sobresaturat d’informació. I també hem d’aprendre l’encara mes difícil art de
preparar les properes generacions per viure en aquest món.”
Considero
que aquest és un aspecte fonamental pel que fa a la relació entre els conceptes
de tecnologia i societat que hem tractat al llarg d’aquest debat a través de
les diferents carpetes. Les característiques de la societat actual, de la
informació i del coneixement, atorguen un paper destacat al desenvolupament
tecnològic. Els infants i joves dels nostres dies són nadius digitals, en
conseqüència tan necessari és educar-los en l’ús adequat de les tecnologies,
com utilitzar les tecnologies per educar-los. Aquesta idea, doncs,
cerca l’equilibri entre els dos bàndols, tecnodeterminista i sociodeterminista.
Vull destacar que m’ha suposat cert esforç centrar-me únicament en els aspectes
defensats per la concepció sociodeterminista a l’hora de fer les meves
aportacions, tal i com em corresponia, ja que el propi debat ens ha mostrat la
conveniència d’un plantejament més interactiu de la relació entre tecnologia i
societat en la línia que exposa l’article de Domènech i Tirado (2002) en
relació a que els determinismes, tècnics o socials, ofereixen una concepció
excessivament separada entre tecnologia i societat, poc ajustada a les
característiques i necessitats de la societat actual.
VALORACIÓ PRÒPIA:
He
fet tres aportacions en el debat, defensant la postura sociodeterminista: una a
la carpeta “Tecnopart” i dues a la carpeta “Relació CTS”, en relació al
documental “El León Dormido”.
Pel
que fa a l’estructura dels missatges, he seguit el model d’argument de Toulmin,
tot respectant els aspectes formals que es demanaven: color del text, premisses
i idees més importants subratllades, i tesi defensada en negreta. En tots tres
missatges he detallat la Biografia i Webgrafia consultades.
He
seguit diàriament el debat, les meves participacions han estat espaiades en el
temps, i s’han organitzat en forma d’argumentació (missatge de 5/10/14, carpeta
“Tecnopart”, tema: El respecte al part natural com a procés natural humà), i de
contraargumentació (missatge de 8/10/14, carpeta “Relació CTS”, tema: Re: FIl
León Dormido – resposta a Raquel Magraner, i missatge de 12/10/14, tema: Re:
Fil El León Dormido – resposta a Ainhoa Vilalta).
VALORACIÓ DE DOS
COMPANYS:
Del bàndol
sociodeterminista destaco les aportacions de la companya Nai Roca a
la carpeta “Tecnopart” ja que considero que ha fet unes reflexions molt
adequades i ben argumentades sobre determinades conseqüències socials que
suposa el desenvolupament tecnològic dels nostres dies.
Del bàndol
tecnodeterminista destaco les aportacions de la companya Laia Serentil
a la carpeta “Relació CTS”, perquè ha defensat la importància de la tecnologia
en la societat actual tot fent referència a determinats aspectes crítics de la
relació tecnologia-societat.
Bibliografia
- Cabero, J. (2003). Educació
i tecnologia: fonaments teòrics. En Cabero, J. i Jonassen, D. Noves tecnologies de la informació i la comunicació
en educació. (pp. 1-95). Barcelona: UOC
- Domènech,
M; Tirado, F.J. (2002). Ciència, tecnologia i societat: nous interrogants
per a la psicologia. http://www.uoc.edu/web/cat/art/uoc/domenech-
tirado0302/domenech-tirado0302.html [consultat: 17-10-2014]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada