1. INTRODUCCIÓ
L’ objectiu
de la present activitat és dur a terme un informe de síntesi sobre els
meus aprenentatges adquirits des de l’ inici del semestre i al llarg
d’aquestes setmanes, sobre la relació i implicacions entre Ciència, Tecnologia
i Societat amb el treball realitzat en aquesta assignatura, a fi
d’analitzar el canvi conceptual personal que s’ha produït en mi al
respecte.
En un primer moment,
l’avaluació inicial va suposar un exercici de reflexió interessant sobre
aspectes del desenvolupament tecnològic, de les Tecnologies de la Informació i
de la Comunicació (TIC), de la Tecnologia Educativa i els processos
d’ensenyament i aprenentatge, que em va fer adonar de que no disposava de prous
coneixements per argumentar de manera adequada la majoria de les qüestions que
es plantejaven. En aquest sentit, l’avaluació inicial plantejada esdevé una clara
proposta de model d’aprenentatge significatiu (Jonassen, 2003), en tant que
va cercar l’activació dels nostres coneixements previs sobre determinats
conceptes que es treballen en aquesta assignatura. Igualment, es tracta d’un recurs
d’autoavaluació personal que em permet valorar el meu punt de partida i
l’evolució dels meus aprenentatges al respecte.
Aquesta evolució parteix
inicialment de l’estudi del mòdul Educació
i tecnologia: fonaments
teòrics, de Julio Cabero (2003), i de l’article Ciència, tecnologia i societat: nous
interrogants per a la psicologia, de Miquel
Domènech i Francisco Javier Tirado (2002). El debat objecte de la segona
activitat d’avaluació ha estat, sense dubte, un element clau pel que
fa a l’adquisició i consolidació de determinades qüestions relatives a la
relació entre els conceptes de Ciència, Tecnologia i Societat, i especialment,
sobre la interdependència necessària que es dóna entre el context sociocultural
i el desenvolupament tecnològic. Les característiques pròpies d’aquest debat,
fonamentat en el model argumentatiu de Toulmin, així com el fet d’haver de
posicionar-nos en dues perspectives teòriques divergents, el determinisme
tecnològic i el determinisme social, ens va oferir la possibilitat pràctica de
comparar ambdós models, i comprendre perquè el model teòric propi de
l’assignatura requereix d’un plantejament heterogeni.
Vull
destacar que l’elaboració de les meves aportacions en el debat i, sobre tot,
les aportacions dels meus companys i companyes participants dels fils de
conversa que jo
seguia, han esdevingut essencials en el meu procés d'aprenentatge.
El fet
és que aquest procés d’aprenentatge m’ha permès dur a terme un canvi
conceptual personal relatiu al nivell de coneixement de diferents aspectes i
conceptes treballats en l’assignatura, i que mostra la comparació dels
dos mapes conceptuals que s’exposen tot seguit: el mapa conceptual inicial,
elaborat en un primer moment del semestre, i el mapa conceptual realitzat per
aquesta activitat.
MAPA CONCEPTUAL INICIAL
NOU MAPA CONCEPTUAL
3. COMPARATIVA ENTRE ELS DOS MAPES CONCEPTUALS
Es procedeix a fer
la comparativa entre els dos mapes conceptuals, seguint el material web de
l’assignatura, d’acord amb alguns dels criteris d’avaluació exposats en el cas
de la classe de literatura britànica.
ASPECTES A COMPARAR
|
MAPA INICIAL
|
MAPA ACTUAL
|
Nombre de nodes
|
Amplada de la xarxa: 4 nodes
|
Amplada de la xarxa: 34 nodes
|
Nombre de proposicions diferents
|
Cap
proposició ja que no hi ha cap enllaç entre conceptes que així ho permeti.
|
La
majoria dels nodes es connecten amb altres nodes mitjançant paraules d’enllaç
tot formant una afirmació amb significat.
|
Posició central de determinats nodes
|
Confusa.
La posició dels conceptes “societat” i “educació” pot suggerir una jerarquia
d’aquests dos conceptes enfront dels de “ciència” i “tecnologia”, en tant que
estan situats per sota d’aquells.
|
Hi
ha sis nodes centrals, en tant que conceptes claus que permeten mostrar una
xarxa determinada de conceptes enllaçats.
|
Jerarquia de la xarxa de nodes
|
Inexistent
|
El
mapa conté una jerarquia adequada:els conceptes més generals se situen en la
part superior i progressivament es van mostrant a sota els conceptes més
específics.
S’ha
diferenciat cada xarxa de nodes en colors diferents, per tal de recolzar
visualment la jerarquia dels mateixos.
|
Relació clara i descriptiva de cada proposició
|
Inexistent.
No hi ha enllaços entre els nodes
|
Adequada
gràcies a les paraules d’enllaç i a les fletxes que indiquen la direcció de
la proposició.
|
Nombre de nodes sense sortida
|
Cap
|
9
|
Exactitud de la informació
|
Confusa.
Queda reflectida la interrelació entre els nodes però la manca d’enllaços
entre ells impedeix mostrar una veritable xarxa de conceptes. Tanmateix, la
informació exposada és molt escassa.
|
Adequada.
El mapa actual esdevé una veritable representació gràfica del coneixement que
fins el moment he adquirit en relació als conceptes Ciència, Tecnologia i
Societat, pròpia del meu canvi conceptual.
|
4. CONCLUSIONS
El
fins ara exposat em permet afirmar que s’ha
produït un canvi conceptual en mi degut al treball dut a terme al llarg
d’aquestes setmanes en l’assignatura de Noves Tecnologies de la Informació i de la Comunicació en l’Educació.
Tal
i com he exposat en el punt dos del present treball, l’activitat d’avaluació
inicial em va fer adonar de la necessitat de profunditzar en l’estudi dels
materials proposats per l’assignatura per tal de poder ampliar els meus
coneixements, i canviar el meu model conceptual en relació als continguts
objecte d’estudi. Considero que tenir aquesta percepció va esdevenir clau
en tant que va afavorir un alt compromís cognitiu per part meva amb la
tasca que, en la línia de Dole i Sinatra (1998), és essencial perquè es pugui
dur a terme un canvi conceptual.
L’estudi
dels materials proposats em va oferir la possibilitat de conèixer el marc
teòric d’un model conceptual diferent al meu model inicial. La participació en el
debat des d’un model conceptual determinat, el bàndol sociodeterminista, requeria
necessàriament de l’aplicació pràctica del marc teòric dels materials,
a través de l’argumentació i la contraargumentació de missatges que
progressivament configuraven el meu canvi conceptual.
D’altra
banda, la complexitat del mapa conceptual elaborat per a la present
activitat, enfront de la simplicitat i
inexactitud del mapa inicial mostren que s’ha donat un procés d’aprenentatge
entre ambdós que ha permès aquest augment significatiu del nivell de
proposicions del mapa conceptual actual i de l’ adequació de la informació que
conté.
L’
elaboració d’aquest segon mapa em va permetre constatar certa dificultat per representar
les relacions que es donen entre Ciència, Tecnologia i Societat, en tant
que conceptes interrelacionats i interdependents, tenint en compte que aquestes
relacions sorgeixen sempre en un context determinat que les condiciona. També
he pogut comprendre que la Tecnologia Educativa pot ser entesa i per tant
definida de maneres diverses, i que en la societat de la informació i el
coneixement, la Tecnologia Educativa esdevé el procés d’anàlisi, disseny i
avaluació de situacions mediades dels processos d’ensenyament i aprenentatge,
tot cercant promoure, amb l’ajuda de les Tecnologies de la Informació i la
Comunicació, l’aprenentatge significatiu dels infants i dels joves a
l’escola. Aquesta conceptualització
de la Tecnologia Educativa i del paper de les TIC en educació és coherent amb
la concepció epistemològica dominant de l’ensenyament i l’aprenentatge: el
constructivisme. La concepció constructivista de l’ensenyament i
l’aprenentatge escolar (Coll, 1993) entén l’aprenentatge com un “procés de construcció interna de la
realitat que representa, com a mínim, una reorganització d’estructures o
esquemes cognitius preexistents en l’aprenent” (Monereo, 2003). Són
moltes les implicacions educatives d’aquesta concepció de l’aprenentatge però
considero oportú destacar el paper actiu que ha d’exercitar l’alumne en la
construcció de significats i coneixements personals, i el rol dels docents i
professionals que intervenen en l’àmbit educatiu com a col·laboradors dels
processos de construcció de significats i coneixements dels seus alumnes. És en aquest marc de referència en el qual
la tecnologia educativa cobra sentit, ajudant a promoure aquests processos
d’ensenyament i aprenentatge. I des d’aquesta perspectiva la tecnologia
esdevé necessària pels mestres i professors, i pels infants i joves
que, amb els recursos i el guiatge adequats, han de convertir-se en ciutadans
actius i constructius de la societat actual. Aquesta és la tasca que la
societat encomana i requereix de l’educació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada